مقالات کاربردی

رنگ ها بر جسم و روح ما تاثیر میگذارند

از زمان های قدیم انسان ها از رنگ ها استفاده های مختلفی میکردند گاهی برخی رنگ ها نشانه نماد خاصی برای کشوری به حساب می آمد مانند کشور مصر در باستان که  از رنگ های زرد،سیاه و آبی استفاده میکردند که هر کدام معنای خاص خود را داشت.

  • زرد: زنبورها نماد فراعنه با منزلت پایین تر، روح وخورشید بودند. …
  • آبی: تزئینات در مصر باستان با پس زمینه های گچی همراه بودند. …
  • سیاه: گربه های سیاه از سوی مصریان باستان مورد احترام بودند و آن ها را نشانه خوشبختی و قداست می دانستند.
  • با گذشت زمان رنگ ها از سوی مردم و انسان ها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و رفته رفته این باور بوجود آمد که رنگ ها دارای انژی های خیر و شر هستند و ترکیب این رنگ ها بر جسم و روح انسان تاثیرات بسیاری میگذارد.
  • درعصر مدرن امروزی و با پیشرفت انسان ها در تکنولوژی شناخت ما انسان ها نسبت به رنگ ها روز به روز افزایش پیدا کرد تا به امروز که تخصص و رشته ای بنام رنگ شناسی بوجود آمده است و به نوبه خود بسیار حذاب و سخت میباشد و زیبایی های بسیاری دارد.

آیا شما نیز تاثیر و انرژی مرموزانه رنگ های مختلف را در محیط هایی که تردد داشته اید دریافت کرده ای؟یا از آن دسته از افراد هستید که میگویید این خرافات دیگر چیست و از این موضوع به آسانی کناره گیری میکنید؟

تابحال شده است در محیطی که رنگ های دارک و تاریک در آنجا کار شده است احساس سردی،تنهایی،و خلسه کنید؟یا همچنان احساس نشاط و خوشحالی میکنید و ایده های خلاقانه به ذهنتان میرسد؟؟

  • نگاهی به رنگ ها و تاثیر آنها در زندگی

به طور کلی رنگ ها در مد، استایل و سبک زندگیمان بیان گر حالات و عواطف ماست. ما با استفاده از رنگ های خاص، احساساتمان را به دیگران بیان میکنیم. هر کدام از رنگها، ویژگی و اثر روانشناسی خاص خود را دارد. مثلا رنگ قرمز هیجانات شما را افزایش میدهد.

رنگها به شما آزادی و راحتی میدهند

اکنون ما انسان ها آزادیم که با استفاده از هر رنگ منحصربهفرد؛ روحیات روانشناسی خود را بروز و یا آن را ترمیم کنیم. از رنگ ها حتی برای درمان بعضی از بیماران نیز استفاده میکنند. همانطور که گفتیم هر رنگ از ویژگی روانشناختی خاص خود بهرهمند است. مثلا رنگ سبز به شما حس آرامش زیادی را القا میکند.

میتوان گفت رنگ ها در جای تا جای زندگی ما نقش دارند و نقش حیاتی آنهارا نمیتوان کتمان کرد در شادابی، در از بین بردن و درمان بیماری ها و شاید باورتان نشود حتی در مذاکره و فروش هم از رنگ ها استفاده میشود

در عصر امروزی انسان ها به دکوراسیون خانه و ویلاهایشان از هرچیزی بیشتر اهمیت میدهند و به گونه ای حاضر هستند برای داشتن زیباترین دکور و رنگ بندی برای منزلشان خرج های کلانی نیز بکنند. حال این هنر است که به خانه های ما آمده است، قدرت خلاقیت و ترکیب زیبایی ها به نحوی که همه چیز در ایده آل ترین حالت ممکن باشد در جمع ما انسان ها نقش آفرینی میکند.

 

  • مجسمه ها و قدرت رنگ ها در دکوراسیون

در عصر امروزی دکوری ها و بخصوص مجسمه جایگزین تابلو ها و طرح های قدیمی شده اند از مجسمه های مدرن و کلاسیک گرفته تا دیوارکوب های طرح انسانو حیوانات همه و هم کاریزما و انرژی خاصی به محیط اطراف خود میبخشند، حال این موضوع را در نظر بگیریم که غیر از جذابیت و کاریزمای خود دکوری ها در محیط رنگ آنها چه تاثیرات بسزایی در محیط میتواند داشته باشد.

امروز ترکیب رنگ های تیره و روشن آنچنان زیبایی به محیط میبخشند و دلربایی میکنند.

بخصوص رنگ زرد و رنگ قرمز و سفید رنگ هایی نشاط بخش هستند همانطور که در عکس ترکیب رنگشون رو مشاهده میکنیم احساس شادابی و حس لطافت خاصی را با خود حمل میکنند.

ترکیب رنگ ها در دکوراسیون

یکی از مهم ترین نکات هنگام میکس و مچ کردن مجسمه و دکوری ها در دکوراسیون دقت در مچ بودن رنگ آنها با محیط هست مسلما قرار دادن یک دکوری سفید بر روی دیواری سفید آنقدر ها اثر گذار و جذاب نخواهد بود و بچشم نخواهد آمد اما اگر ترکیب رنگ دقیق برای انها انتخاب شود زیبایی دوچندانی به محیط مبخشد.

پس موضوعی که باید به آن دقت شود وجود رنگ های جذاب و درآمیختگی آنها با دکوراسیون شما هست دانستن این نکات برای هر انسان امروزی که در پی زیبایی ها و دکوراسیون شیک و دلربا برای منزل خود هست بسیار حائز اهمیت میباشد. پس بریم سراغ موضوع اصلی و یادگیری یکی از جالب ترین موضوعات زیبایی شناسی یعنی رنگ شناسی

 

  • شناخت ترکیب زنده رنگ ها در دکوراسیون
  1. رنگ مشکی از جمله رنگ‌هایی است که در هر دکوراسیونی با هر سبکی، مدرن یا روستیک، کاربرد دارد. از این رو شاید دانستن مکمل رنگ مشکی در دکوراسیون برای خیلی از علاقمندان، مسئله مهمی باشد. فقط از این طریق است که می‌توان این رنگ شیک، شاخص و زیبا را به دکوراسیون خانه یا هر محیط دیگری اضافه کرد.

    رنگ مشکی هم با سایه‌های لطیف و کم رنگ خوب ترکیب می‌شود و هم با سایه‌های قوی و پر رنگ. اگر رنگ مشکی را با سایه‌های قوی ترکیب کنید، دکوراسیونی لوکس و دنج خواهید داشت و اگر این کار را با رنگ‌های روشن انجام دهید، فضای شما بنوعی آرامش بخش و مدرن احساس می‌شود.

  2. ترکیب رنگ سفید با مشکی

    هیچ ترکیب رنگی سنتی‌تر از سیاه و سفید وجود ندارد. اگرچه این ترکیب ممکن است کنتراست بالایی داشته باشد، اما راه‌هایی برای نرم‌تر کردن ظاهر این ترکیب وجود دارد. یکی از رنگ‌ها را به‌عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و

    فضایی ایجاد کنید که ۷۰ درصد آن یک رنگ باشد. سپس، تم رنگ دیگر را برای تعادل اضافه کنید.
  3. بهترین گزینه رنگ بندی برای محیطی با تم سفید مشکی ،رنگ مشکی هست ،تصور کنید توی این محیط یک دیوارکوب مشکی رنگ جذاب در طرح حیوانات یا انسان کار شود زیبایی که به محیط میبخشد خیره کننده خواهد بود

هر رنگ یک پیام

مشکی: بسیاری از خانم‌ها این رنگ لباس را بیشتر استفاده می‌کنند با این فکر که رنگ مشکی فرد را لاغرتر نشان می‌دهد، اما برخلاف تصور این افراد رنگ مشکی در لاغر نشان دادن فرد هیچ نقشی ندارد.

قرمز: رنگ قرمز رنگی است که بسیاری از مردم جهان از آن برای نمایش عشق استفاده می‌کنند، این رنگ یکی از سه رنگ اصلی است و نشان دهنده‌ی عشق، گرما و صمیمیت است، رنگ قرمز باعث افزایش جریان خون شده و در نتیجه میزان ترشح آدرنالین مغز افزایش می‌یابد.

صورتی: صورتی رنگی آرامش بخش است رنگی که افراد را جوان‌تر از سن شان نشان می‌دهد.

نارنجی: سمبل نشاط و شادمانی و از طرفی نشانه دانش و آگاهی است این رنگ احساسات اجتماعی را افزایش می‌دهد و فعالیت‌های اجتماعی را در افراد تقویت می‌کند، استفاده افراطی از رنگ نارنجی سبب نامتعالی و ناهماهنگی در سیستم عصبی افراد می‌شود.

بنفش: رنگی که بار معنوی دارد، مناسب افراد درمانگر است چرا که باعث کاهش اضطراب می‌شود و آرامش بخش است.

زرد: رنگی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، برجسته‌ترین رنگ در طبیعت، گرم و ساطع کننده مثبت اندیشی است، رنگ زرد به فرد امیدواری به زندگی و نیروی زیستن می‌بخشد، فرد به وسیله رنگ زرد خوش بینی و اعتماد به نفس را در خود افزایش می‌دهد، سیستم عصبی معده روده‌ها و کلیه‌ها تحت تأثیر این رنگ قرا دارند.

آبی: ساطع کننده اطمینان و وفاداری، تمرکز و تعهد، آرامش بخش و نشانگر مهارت است، این رنگ باعث می‌شود که فشارخون بالا کاهش یابد ودر رفع ناراحتی‌ها و بیماری‌های گلو و حنجره مفید واقع می‌شود، استفاده از رنگ آبی دردمان بیماری‌های مربوط به آسم، زردی، یرقان، رماتیسم و بیماری‌های شایع در کودکان بسیار مفید بوده و به همین دلیل رنگ آبی یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها به شمار می‌آید.

سبز: یکی از رنگ‌هایی است که در جهان بیشتر از رنگ‌های دیگر دیده می‌شود، رنگ سبز حالت آرامش بخشی دارد، این رنگ سمبل شفقت، مهربانی و متعادل بودن روح و روان ورفتار به شمار می‌رود این رنگ از طرفی دل رحمی، مهربانی و مودت را در انسان افزایش می‌دهد، ناراحتی‌های قلبی، فشار خون زیاد و کم، سردرد‌های ناموزون و  میگرن، بی حالی و سستی در بدن و هم چنین رنگ پریدگی از طریق رنگ سبز درمان می‌شود.

از رنگ سبز نباید در درمان بیماری‌هایی از قبیل سرطان و یا بیماری‌های غده‌ای استفاده کرد، زیرا رنگ سبز باعث می‌شود که سرعت رشد و توسعه هرچیزی افزایش یابد و بسیار خطرناک است.

قهوه‌ای: رنگی که به افراد کمک می‌کند تا با واقعیت ارتباط برقرار کنند، رنگی گرم و خنثی است که به وجود آورنده‌ی احساس آسایش، راحتی و امنیت می‌باشد، این رنگ نشان دهنده‌ی سادگی، صفاو آرامش است و حس صمیمیت، تازگی و طبیعی بودن را به وجود می‌آورد .

سفید: رنگ سفید رنگ خلوص و پاکی سادگی، شفافیت و نبوغ و توانایی‌های فرد را تقویت نموده و برای تمامی بنیه رنگ‌ها مناسب تشخیص داده می‌شود.

کلام آخر

اگر از انرژی رنگ ها در زندگی خود استفاده کنید زندگی شاد تر و روحیه بهتری خواهید داشت، با همین باور ساده خیلی از بماری های روحی قابل درمان هست زیرا همه چیز انرژی هست و اگر بصورت روزانه بتوانید انرژی خود را تنظیم کنید بسیاری از بیماری های و انرژی های بد و منفی را از خود دور نگه میدارید.

زندگی چیزی جز افکار ما نسبت به خودمان و انرژی اطرافمان نیست پس چه بهتر کمی به فکر خودمان باشیم و با رعایت یکسری مسائل هر روز انرژی و افکار خود را بهبود ببخشیم،وجود رنگ ها یکی از این مسائل بود که اطلاعاتی راجب آنها درکنارهم کسب کردیم،امیدواریم این مقاله برایتان کاربردی بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *