مقالات کاربردی

ایده های جدید برای چیدمان قاب عکس برای دکوراسیون

یکی از زیبایی‌های هر منزل و اتاقی قطعاً استفاده از قاب عکس بر روی دیوار می‌باشد. اما این قاب عکس‌ها زمانی زیبایی فضا را دو چندان می‌کنند که با اصول خاصی بر روی دیوار چیده شده باشند.

در این پست قصد داریم تا شما را با شیوه های حرفه ای چیدمان قاب عکس روی دیوار، نحوه ی ایجاد تعادل مناسب و طرح بندی قاب عکس های دیواری در مناطق مختلف خانه، آشنا کنیم.

*عکس ها روح دارند

 عكس‌ها روح دارند و شما را با خود به زمان گذشته مي‌برند. فضاي خصوصي اتاق خواب بهترين جا براي قرار دادن عكس‌هاي شخصي سال‌هاي مختلف زندگي شماست؛ البته گاهي يك ديوار ساده بسيار زيبا‌تر از ديواري مملو از تصاوير مختلف و قاب عكس است. با وجودي كه اتاق خواب فضاي خصوصي شماست و شايد دل‌تان مي‌خواهد عكس‌هاي بيشتري در اين فضا وجود داشته باشد اما قبل از هر اقدامي به شلوغي بيش از اندازه آن هم فكر كنيد.

چیدمان صحیح قاب عکس روی دیوار

در هر بخشی از دکوراسیون داخلی قطعاً داشتن نظم و ترتیب یکی از عوامل مهم به حساب می‌آید. این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که قرار است تا نحوه چیدمان قاب عکس‌ها روی دیوار را مشخص کنند. استفاده از قاب عکس بر روی دیوار در سال‎‌های گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است و قابل به ذکر است که این روش یکی از بهترین روش‌ها برای جذابیت بخشیدن و عوض کردن حال و هوای هر فضایی است.

 

نکات اصولی  برای چیدمان قاب عکس روی دیوار

1-    اولین گام در چیدمان قاب عکس روی دیوار، مشخص کردن خط نگاه است، زیرا قاب عکس ها باید کمی بالاتر از خط نگاه نصب شوند. “خط نگاه جایی است که ببینده در حالت ایستاده یا نشسته به صورت مستقیم به یک جسم نگاه می¬کند. خط نگاه در منطقی مانند راهرو ها در حالت ایستاده و در مناطقی مانند اتاق نشیمن در حالت نشسته  و در اتاق کودک متناسب با قد کودک محاسبه می شود.”

2-    دومین گام ایجاد مجموعه ای از تزئینات هنری با قاب عکس های دیواری است. این روش راه مناسبی برای ایجاد کانون توجه است.
و اما راز موفقیت در طراحی این مجموعه توازن و نظم می باشد. در نظر داشته باشید، نظم از عوامل مهم و تاثیر گذار در چیدمان و دکوراسیون محسوب می شود. در چیدمان قاب عکس روی دیوار، نظم به معنی هماهنگی و ترتیب المان های به کار رفته می باشد. از رنگ، بافت، متریال ها گرفته تا مبلمان و عناصر به کار رفته در منزل می بایست از این نظم تبعیت کنند. کنار هم قرار گرفتن این ایده ها و المان های هماهنگ، منجر به زیبایی می شود.

3-    در صورتی که می خواهید از یک قاب عکس تک برای تزئین یک دیوار بزرگ استفاده کنید به نکاتی مانند اندازه ی قاب عکس نسبت به سایز اجزایی که در کنار دیوار هستند و مواردی که در اطراف قاب استفاده می شود دقت کنید.

4-    اگر قرار است قاب عکس دیواری شما در فضای بالای یک کاناپه نصب شود، حتماً باید جای قرار گیری قاب ها را متناسب با کاناپه تنظیم کنید. در این حالت اگر گالری قاب عکس شما نسبت به مبلمان بزرگ است فاصله ی این گالری نسبت به مبلمان باید کمتر و بالعکس اگر گالری شما نسبت به مبلمان کوچک است فاصله ی گالری از مبلمان باید بیشتر باشد.

5-    نکته ی بسیار مهم  بعدی این است که ابتدا قاب عکس ها را مطابق فرمت های عنوان شده تهیه کنید و سپس عکس ها را طبق قاب ها5-    نکته ی بسیار مهم  بعدی این است چاپ کنید. زیرا ممکن است برای عکس در اندازه های مختلفی که شما قبلاً چاپ کرده باشید قاب عکس متناسب و هماهنگ موجود نباشد.

6-    در چیدمان و ایجاد ارتباط میان قاب عکس ها محتوای آن ها را نیز در نظر بگیرید مثلاً عکس سفرها، عکس های سیاه و سفید، کارت پستال ها یا … و بر اساس آن محتوا قاب¬ها را کنار هم بچینید تا با هم معنا پیدا کنند. و اما در صورتی که سبک و رنگ های مختلفی را در نقاشی ها یا تصاویر خود داشتید، روی فریم های یکنواخت برای ایجاد یک تصویر هماهنگ تمرکز کنید.

7-   می توانید قبل از نصب نهایی و چیدمان قاب عکس روی دیوار تعدادی قاب با کاغذ در اندازه های تعیین شده تهیه کنید و روی دیوار بچسبانید تا به صورت فیزیکی هم از چیدمان قاب ها روی دیوار اطمینان حاصل کنید.

8-   در چیدمان قاب عکس روی دیوار توجه کنید  مجموعه ی عکس های تیره تر را در قسمت هایی که نور کافی دارند و یا از نور پردازی استفاده شده است و مجموعه ی عکس های روشن را در قسمت های تاریک تر خانه جمع آوری کنید.

9-    بعد از نصب قاب ها در فرمت دلخواه، نور پردازی را برای تأثیر گذاری بیشتر مجموعه ی روی دیوار در نظر داشته باشید، برای ایجاد جلوه ی بیشتر سعی کنید جهت نور به سمت دیوار تابیده شود و همچنین از نور پردازی های خیر کننده خودداری کنید، زیرا در تزئینات دیوار نور نباید خیره کننده باشد.

 

در کدام دیوارها قاب عکس بزنیم؟

در انتخاب مکان نصب قاب محدودیتی وجود ندارد. اما توصیه می‌شود اتاق‌های پذیرایی و خواب بدون قاب عکس نباشند. شما می‌توانید برای روح دادن به پذیرایی از قاب‌های عمومی‌تر استفاده کنید و تصاویر خصوصی‌تر را روی دیوار اتاق‌های خواب بچینید. برای محیط‌های مرطوب مثل سرویس‌ بهداشتی و حمام حتما از قاب‌های ضدزنگ استفاده کنید. در آستانه درهای ورودی و راهروهای باریک نیز نصب قاب توصیه می‌شود اما مراقب باشید که در استفاده از قاب زیاده‌روی نکنید، اصلا لازم نیست از همه دیوارها قاب عکس آویزان باشد.

چه نوع عکس هایی را در چه نوع قاب هایی نگه داری کنیم؟

در روزگاری که اکثر افراد عکس های خود را داخل لپ تاب، گوشی و … نگه داری می کنند، حضور عکس در خانه نعمتی محسوب می شود. اگر فضای دنجی در خانه دارید بهتر است با قرار دادن  یک میز پر از قاب عکس های ساده که از نظر شکل و رنگ هماهنگ باشند، یک گالری کوچک خانوادگی ایجاد کنید. این فضا جان می دهد برای قرار دادن عکس نسل های مختلفی از خانواده مانند پدر بزرگ، مادر بزرگ، نوه و …  . در این صورت مسلما افراد خانواده و فامیل دور میز جمع می شوند و به دنبال شباهت های ظاهری خود با نسل های گذشته می گردند.
یادتان باشد برای عکس های خانوادگی از قاب های ساده و یکپارچه استفاده کنید، این کار به بیننده القا می کند که  تاثیر عکس شما از قاب، دیوار، میز و تمامی عناصر اطرافش بیشتر است.
بهتر است برای عکس های خانوادگی شلوغ با رنگ های گرم و تند از قاب با رنگ ملایم و یا خنثی استفاده کرد و برای عکس های خلوت تر و یا عکس هایی با رنگ های  سرد و یا خنثی از قاب هایی با رنگ های گرم استفاده کنید.
عکس هایی که از نظر اندازه بزرگ تر هستند را عقب تر و مرکز تر و عکس های که از نظر اندازه کوچک تر هستند را در اطراف و جلوتر قرار دهید.

 

در آخر

یادتان باشد که نصب قاب روی دیوار قانون خاصی ندارد؛ اما نکات و روش‌هایی که گفته شد به شما ایده‌هایی برای طراحی بهتر چیدمان قاب‌ها می‌دهد. هدف از تزیینات و دکوراسیون منزل یا هر محیط دیگری، لذت‌بردن بیشتر از حضور در آن مکان است. پس سلیقه شخصی در این زمینه، نقش مهمی دارد. برای دیدن قاب عکس‌های مختلف می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. حتما می‌توانید قاب عکس مناسب سلیقه‌تان را آنجا پیدا کنید:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *